CV

#


Harry Habets (1959) studeerde schoolmuziek aan het conservatorium van Maastricht, en volgde later de opleiding koordirectie lichte muziek aan het SNK (Stichting Nederlandse Korenfederatie) te Utrecht. Al tijdens zijn conservatoriumstudie was hij actief op het podium; als pianist van een Balkan-orkest en vervolgens als lid en pianist van de Maastrichtse cabaretgroep Rommedoe. Voor deze groep schreef hij verschillende liedjes en arrangementen.

Na een aantal jaren in het onderwijs (Christelijke Scholengemeenschap Buitenveldert, Muziekschool Amsterdam en het Fioretti college te Lisse, (1984-1993), besloot Habets in 1993 als zelfstandig musicus verder te gaan. Hij richtte diverse Haarlemse koren op, (Popkoor Harlem Nocturne, het Haarlems theaterkoor en theaterkoor Blue Moon) en was jarenlang lid van het Max Tak-filmorkest, waar hij naast pianist ook explicateur was (de verteller bij de toenmalige zwijgende film).
Als regisseur werkte hij mee aan oa het ziekenhuiscabaret Rode Kruis Beverwijk, en aan twee jublileumvoorstellingen van de muziekschool Alphen a/d Rijn.
Daarnaast bouwde hij aan huis zijn studio op, die tot op heden de plek is voor zangles, demo-opnamen, composities en arrangementen, audio- en videomontage.
Door de jaren heen heeft hij vaak gastdirecties gedaan en workshops gegeven bij diverse koren, gelegenheden en festivals, en is hij veel gevraagd als presentator bij allerlei evenementen.

Medewerking aan cd en video/dvdprodukties:

  • Video en cd The Goldrush met filmorkest Max Tak (Basta records, piano en composities)
  • CD Boris Goudonov met Frank Groothof en Filmorkest Max Tak (piano/zang)

  • Video Heel Haarlem op het doek (Gemeente Haarlem, composities en productie)

  • Filmmuziek documentaire Fatal Reaction New York van Marijke Jongbloed (Lagestee Films, composities en productie)

  • Filmmuziek Fatal Reaction Singapore (idem)

  • CD Koor! (composities en productie)

  • DVD en CD Noord-Hollands Ritme (composities/arrangementen/videoproductie)

  • CD Gratis Energie (composities/arrangementen)

  • BBC Songs of Praise (compositie)


  • Projecten met theaterkoor Blue Moon:

    Met het koor Blue Moon deed Habets een aantal grote projecten, zoals de opening van het Energiebedrijf Haarlem, met koor, orkest en ballet, en de opening van Haarlem 750 in 1995. Dit laatste in samenwerking met 3 koren, orkest en Stadsbeiaardier Bernhard Winsemius op het carillon van de Grote kerk.
    Om het jaar treedt het koor op tijdens Oerol op Terschelling.

    Tom Waits programma: Een twintigtal liedjes zijn door Habets gearrangeerd en vormgegeven in een theatrale uitvoering. Vanaf 1993 tot heden treedt het koor een paar keer per jaar op met dit programma in diverse delen van Nederland, en in 2014 was het koor hiermee in Bristol UK te gast.

    Piazolla: Maria de Buenas Aires. In het oorspronkelijke stuk komt geen koor voor. Harry Habets voorzag daarom een aantal aria's van een meerstemmige koorzetting. Ruim een jaar lang is Blue Moon bezig geweest met deze intrigerende muziek en langzamerhand groeide het programma steeds meer naar de vorm van de voorstelling. De premiè re vond in 2000 in Haarlem plaats.

    Koor! Een koor zingt z'n verhaal. Met medewerking van René Groothof. Aan de hand van persoonlijke verhalen en teksten van koorleden zelf schreef, arrangeerde en componeerde Habets de meeste liedjes voor deze jubileumvoorstelling. De première vond plaats in juni 2003 in de Lichtfabriek in Haarlem, en is tot in 2004 op diverse locaties in het land uitgevoerd. KOOR! werd mede mogelijk gemaakt door subsidies van de gemeente Haarlem, het Fonds voor de Amateur en Podiumkunsten, het VSB-fonds, de J.C. Ruigrokstichting, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de Stichting het Haarlems Muziekfonds.

    Noord-Hollands Ritme. Dit was een opdracht van het Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Holland. De productie had onder andere als doel een voorstelling te maken over de provincie, zodanig dat andere koren en orkesten deze ook zouden kunnen uitvoeren. Zie www.noordhollandsritme.nl voor meer informatie. Naast een paar reeds bestaande nummers schreef Habets de meeste teksten en muziek voor de liedjes. Uitgangspunt waren gedichten en literaire teksten van bekende auteurs, zoals Slauerhoff, Guus Kuijer en Martin Bril. Ook de bijbehorende filmbeelden zijn van de hand van Habets. Aike Dirkzwager deed de regie. De première was in de Toneelschuur in Haarlem, 6 juli 2006.

    Es stand mal ein Haus irgendwo in Berlin. Voor deze voorstelling (ter gelegenheid van het 15 jarig bestaan van Blue Moon) baseerde Habets zich op het fictieve levensverhaal van een duitse vrouw, die de woelige geschiedenis van Berlijn vanaf 1909 tot na de val van de muur vanuit hetzelfde huis meemaakt. Alle arrangementen zijn verzorgd door Habets, de verbindende teksten werden geschreven door Judith Uyterlinde, en de regie was wederom in handen van Aike Dirkzwager. De première in de Stadschouwburg vond plaats op 8 november 2008.

    Het leven is vurrukkulluk. Uit het boek van Remco Campert destilleerde Habets een aantal liederen, die samen met fragmenten uit het boek, eigen herinneringen van koorleden en videoprojecties de voorstelling vormden. De voorstelling werd o.a. gespeeld in de Toneelschuur te Haarlem (3 oktober 2010) en het OBA-theater Amsterdam, dit laatste in het bijzijn van de schrijver zelf op 7 november 2011.

    21, "Coming of Age". In plaats van het 20-jarig jubileum van het koor te vieren is ervoor gekozen de eenentwintigste verjaardag, het volwassen worden, als uitgangspunt te nemen. Het koor kijkt terug op de eigen jeugd, aan de hand van alle apparaten die sindsdien verdwenen zijn. Samenwerking met beeldresearcher Eric Willems en schrijfster Judith Uyterlinde (2 voorstellingen op 1 februari 2014).

    Driestuiversopera. Tekst Bertold Brecht, muziek Kurt Weill, in Nederlandse vertaling. De aanleiding was het Brecht-festival in Deventer, november 2015, waar Blue Moon een eerste korte voorstelling speelde. Voor de complete uitvoering onder regie van Aike Dirkzwager werd in februari 2016 de Lichtfabriek te Haarlem afgehuurd.